Projektledare Integrationsarbete i samband med företagsförvärv KMA

August 29, 2025
Roll Projektledare
Kompetensområde Data/IT
Startdatum 2025-09-08
Slutdatum 2026-01-31
Omfattning 50%
Ort Stockholm
Land Sweden
Sista svarsdatum 2025-09-02 (Offerter kommer att behandlas löpande)
Kontaktperson Annette Mårdberg (annette.mardberg@keyman.se | 072-219 52 19)
Referensnummer #13858
Övergripande uppdragsbeskrivning

Sweco Sverige har förvärvat ett bolag med 1000 anställda och har nu ca 7000 anställda.

Vid verksamhetsövergången, planerad till årsskiftet, kommer bolaget att integreras i Swecos organisation och verka under Swecos varumärke.

Arbetsbeskrivning:
 Vid verksamhetsövergången krävs ett integrationsarbete som innehåller:       
GAP-analys av det andra bolagets ledningssystem för kvalitet, miljö och arbetsmiljö   
Upprättande av aktivitetslista för vad som behöver finnas på plats för ledningssystemsarbetet     
Inventering av IT-verktyg som används av de olika bolagen inom KMA (ledningssystem, ärendehantering etc.)       
Skapa en kommunikationsplan och delta i integrationsmöten som KMA-representant, tillsammans med andra integrationsledare på Sweco       
Säkerställa onboarding av personal i nya arbetsmetoder för det nyförvärvade bolaget enligt Swecos ledningssystem

De flesta anställda flyttas till Swecos befintliga kontor, men fyra kontor behålls på orter där Sweco inte har kontor idag. Dessutom behövs en jämförelse mellan Swecos och det andra bolagets ledningssystem för att utvärdera vilka delar som kan föras över till Sweco. Vi uppskattar att integrationen inte kommer att vara så komplex då inga nya produkter eller tjänster läggs till i Swecos affär. Integrationens huvudsakliga fokus är onboarding och integration av det andra bolagets medarbetare enligt Swecos arbetsätt.

Integrationsuppgifter

Planera, övervaka och kontrollera ledningssystem, arbetssätt och processer ·      
Samarbeta och kommunicera på alla nivåer för att uppnå medvetenhet, informationsspridning och resursplanering, samt säkerställa engagemang från intressenter      
Säkerställa att alla tilldelade projekt och produktioner levereras i tid, inom rätt ramar och budget samt till rätt kvalitet ·      
Vid behov agera affärsanalytiker: analysera och dokumentera användarbehov, specificera krav, utföra kvalitetssäkring och anpassa utbildning för onboarding.
Utföra andra uppgifter inom tjänstens arbetsområden när detta efterfrågas.  
|ntegrera  medarbetare i att arbete enligt Swecos processer.
 
Ansvara för projekt- och produktledning av KMA Ledningssystem för kvalitet, miljö och arbetsmiljö samt samordning av en portfölj med 10 tal it-lösningar för kvalitetsledning.
Projektledare för KMA. 

KMA-ledare x 2 från två av dom största divisionerna där det andra bolagets medarbetare kommer ingå och som känner till Swecos arbetssätt och verktyg.
Stöttning av Sweco-ansvarig Projektledare för integrationsprojektet.

Skallkrav

Erfarenhet av projektledning
Erfarenhet från tjänster med den typ av arbetsuppgifter som anges i arbetsbeskrivningen.
Erfarenhet av akademiska kvalifikationer inom områdena affärsledning, teknik och/eller informationsteknik
Samordna arbetsgrupper
Verksamhetsanalys

Börkrav

Processarbete
Due dilligence
Ledningssystem kvalitet, miljö arbetsmiljö

Övriga krav

Bifoga CV i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget.
Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback.
Beskriv gärna kort i ”Kommentar” vid de olika kraven hur konsulten uppfyller dessa.

Personliga egenskaper

Förmåga att bygga upp ett gott samarbetsklimat med intressenter och
projektgruppsmedlemmar
Förmåga att planera i förväg, förutse svårigheter och vid behov föreslå åtgärder
Utmärkt kommunikations- och förhandlingsförmåga
Kvalitetsdriven samt service- och resultatinriktad
Stresstålig
Självgående

Övrig information

Placeringsort är flexibelt – gärna nära Stockholm men behöver inte vara på Sweco-kontoret utan kan mestadels jobba på distans – men går även bra att vara på plats hela tiden då kontorsplats finns på Sweco Kungsholmen. Tjänsten kan även innebära par resor för besök av nya kontor inom Sverige. 

Omfattningen kan variera mellan 30-50%. 

Det finns möjlighet att uppdraget kan bli förlängt efter januari 2026.

 


(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)

(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)