Rolle | Digital strateg |
Kompetanseområde | Verksamhets- och strategiutveckling |
Startdato | 2025-08-11 |
Sluttdato | 2025-12-31 |
Omfang | 100% |
Sted | Stockholm |
Land | Sweden |
Siste svarsdato | 2025-06-12 (Tilbud vil bli behandlet fortløpende) |
Kontaktperson | Jonas Pettersson (michelle.norlin@keyman.se | 076- 231 26 69) |
Referansenummer | #13524 |
Overordnet oppdragsbeskrivelse
På Tillväxtverket driver vi flera digitaliseringsinitiativ som syftar till att förenkla företagens myndighetskontakter i samverkan med andra myndigheter och organisationer, på nationell, regional och lokal nivå.
En ökad digitalisering och enhetlighet mellan myndigheter och kommuner beträffande vilka uppgifter som ska hämtas in från företagen kan möjliggöra en märkbar förenkling för företagen. En guidad process samt digitaliserad ärendehantering gör det lättare för företag att göra rätt från början, ger en snabbare ärendehantering och gör det möjligt att följa sitt ärende. Samtidigt kan den offentliga sektorn effektiviseras med ökade förutsättningar att ge bättre service åt företagen till en lägre kostnad.
Skallkrav
Konsulten ska ha goda kunskaper och lång erfarenhet (minst fem år) av strategiskt arbete i statliga och kommunala myndigheters digitaliserings- och förenklingsarbete.
Konsulten ska ha mycket god förståelse för styrningen av svensk offentlig förvaltning samt förståelse för dess för- och nackdelar.
Konsulten ska ha mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
Konsulten ska vara mycket duktig på att kommunicera och paketera resultat
Konsulten ska ha djupa kunskaper och lång erfarenhet (minst fem år) av e-förvaltningsprojekt som bedrivs i samverkan mellan flera offentliga aktörer och leverantörer av IT-system.
Konsulten ska ha god kunskap och lång erfarenhet (minst fem år) om regelverk och uppgiftslämnande som träffar företag eller företag och dess tillämpning i praktiken.
Konsulten ska ha god kunskap och lång erfarenhet om informatik (minst fem år)
Konsulten ska ha gedigen bakgrund eller utbildning (examen inom högskola eller universitet) som statsvetare eller nationalekonom. Eller annan utbildning som Tillväxtverket bedömer relevant för uppdrag.
Börkrav
Konsulten bör ha god kunskap och lång erfarenhet om myndigheters digitala tjänster.
Konsulten bör ha god kunskap och lång erfarenhet om strategisk utveckling av nationella digitala kundmöten.
Konsulten bör ha god kunskap och lång erfarenhet om statlig och kommunal uppgiftskravs- och tillståndshantering.
Konsulten bör ha god kunskap om ENA – Sveriges digitala infrastruktur
Genomfört/deltagit i en eller flera statliga utredningar
Övriga krav
Bifoga CV i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget.
Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback.
Beskriv gärna kort i ”Kommentar” vid de olika kraven hur konsulten uppfyller dessa.
Personliga egenskaper
Strukturerad
Flexibel
Förmåga att se detaljer likväl som helheten
Kommunikativ
Resultatinriktad
Driven
Annen informasjon
Utvärderingskriterier:
Selekteringen av kandidater sker enligt principen det ekonomiskt mest fördelaktiga utifrån det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet.
- For å kunne gi tilbud på våre oppdrag må du være registrert bruker i KeySourcingTool og din bedrift må også være forretningspartner med KeyMan (kostnadsfritt).