UX-analys av kundportal till Exportkreditnämnden

september 30, 2025
Roll Användbarhetsexpert
Kompetensområde Data/IT
Startdatum 2025-11-03
Slutdatum 2025-12-31
Omfattning %
Ort Stockholm
Land Sweden
Sista svarsdatum 2025-10-03 (Offerter kommer att behandlas löpande)
Kontaktperson Maja Denham-Smith (maja.denham-smith@keyman.se | 070-555 72 21)
Referensnummer #14028
Övergripande uppdragsbeskrivning

Bakgrund och syfte
Uppdragsgivaren lanserade 2019 en uppdaterad kundportal i syfte att underlätta ansökan, uppföljning och hantering av garantier för exportörer samt svenska och internationella banker. Portalen används idag av ett drygt hundratal aktiva användare per år, som via plattformen kan:
  • Ansöka om olika typer av garantier  
  • Få översikt över pågående och avslutade affärer  
  • Följa upp och hantera ärenden digitalt
Uppdragsgivaren befinner sig nu i ett läge där de sista produkterna håller på att digitaliseras och integreras i kundportalen. Allt fler processer och produkter hanteras därmed digitalt, vilket ställer ökade krav på användarvänlighet och tydlig funktionalitet.

En nyligen genomförd kundundersökning, framför allt med internationella banker, har visat att användarna upplever vissa utmaningar i plattformen. Det är dock idag oklart om dessa svårigheter beror på affärernas inneboende komplexitet, på brister i portalens gränssnitt och användarupplevelse eller en kombination av dessa två.

Målet med denna UX utvärdering är att tydliggöra och urskilja
  • Hur väl kundportalen stödjer användare i deras interaktion med systemet, särskilt med hänsyn till den komplexitet som finns i affärsupplägg och aktörernas olika behov.
  • Om navigation, informationsstruktur och stödfunktioner är tillräckligt tydliga för att användarna ska kunna orientera sig och utföra sina uppgifter på ett effektivt sätt. 
  • Vilka förbättringar som kan göras i gränssnittet och/eller funktionaliteten för att få ökad användarvänlighet och effektivitet både för banker och exportörer.
  • Resultatet av analysen ska ge uppdragsgivaren praktiska insikter i hur användarupplevelsen kan förbättras, med konkreta rekommendationer för vidareutveckling av kundportalen.
Omfattning
Planera och genomföra användbarhetstester med representanter från tre huvudsakliga grupper:
  1. Internationella banker – Produkt för internationella banker
  2. Svenska banker – Produkt för svenska banker
  3. Exportörer (företagskunder) – Produkt för exportörer

Kartläggning av både övergripande utmaningar och detaljer i gränssnittet där användaren verkar uppleva osäkerhet/otydlighet.
Varje produkt har en ansökningsprocess som omfattar ca 15-18 frågor beroende på produkt.
Personal hos uppdragsgivaren kommer att vara behjälplig med att identifiera lämpliga användare att intervjua.
Arbetsmoment
Planering:  
  • Definiera analysens inriktning och frågeställningar
  • Samla in information internt, vilka frågeställningar är vanliga från användarna
  • Tillsammans med verksamhetsexpert utforma testscenarier för målgrupperna     
  • I dialog med verksamheten välja och bjuda in lämpliga användare från samtliga målgrupper
Datainsamling:  
  • Genomföra digitala användbarhetstester
  • Dokumentera deltagarnas användande av systemet, gärna via inspelning.
  • Kompletterande frågor (ej behov av djupintervjuer då det framförallt är användarens interaktion i systemet som ska granskas)
Analys:  
  • Identifiera återkommande mönster och specifika utmaningar  
  • Bedöma om dessa orsakas av produktens komplexitet eller av utformningen av gränssnittet
Rapportering:
  • Presentera insikter, slutsatser och rekommendationer i en tydlig rapport  
  • Hålla en muntlig presentation för EKN:s interna team och besvara frågor
Tidsplan/Start av uppdrag
  • Uppdraget ska med fördel genomföras under hösten, rapportering kan ske januari 2026.
  • I ansökan om uppdrag presentera ett förslag på upplägg och tidsuppskattning på genomförande.
Utformning/ansökan
  • Kunden accepterar i detta fall offerter som antingen anger ett timpris eller ett fast pris för uppdraget
  • Ansökan ska innehålla ett förslag på upplägg för att utföra uppdraget och uppskattad tidsåtgång
Skallkrav

Erfarenhet av UX analys/användbarhet
God förståelse för informationsarkitektur, interaktionsdesign och användbarhet
Erfarenhet av att ta fram konkreta och prioriterade förbättringsförslag för vidareutveckling av digitala tjänster
Ansökan ska innehålla ett förslag på upplägg för att utföra uppdraget och uppskattad tidsåtgång

Börkrav

Dokumenterad erfarenhet av att genomföra användarcentrerade UX-utvärderingar i komplexa digitala system

Övriga krav

Personliga egenskaper

Analytisk och problemlösande
Kommunikativ och pedagogisk
Strukturerad och leveranssäker

Övrig information

Option på förlängning, dock längst till och med 2026-02-27.

 


(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)

(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)

 

Logga in