Roll | Upphandlare |
Kompetensområde | Data/IT |
Startdatum | 2025-06-23 |
Slutdatum | 2026-01-01 |
Omfattning | % |
Ort | Haninge |
Land | Sweden |
Sista svarsdatum | 2025-06-09 (Offerter kommer att behandlas löpande) |
Kontaktperson | Elin Engman (elin.engman@keyman.se | 0730799755) |
Referensnummer | #13500 |
Övergripande uppdragsbeskrivning
Om uppdraget:
Haninge kommun har ett omgående behov av 1 bemanningskonsult, upphandlingsexpert, för att tillsammans med beställarorganisationen både genomföra nya och slutföra pågående komplicerade upphandlingar inom samtliga kompetensområden ovan; IT, entreprenad, sociala tjänster, tjänster samt i viss mån varor. Uppdraget innefattar att dels kunna vara den som kan ta på sig och genomföra komplexa upphandlingar och övriga upphandlingar inom samtliga områden, dels även vara ett expertstöd i upphandlingsfrågor inom Haninge kommun i en roll motsvarande en erfaren upphandlingschef samt vid behov delta i aktuella verksamhetsutvecklingsprojekt. Konsulten kommer utifrån nuvarande situation även bistå chefer inom Haninge kommun med stöd, kompetens och erfarenhet i upphandlingsfrågor samt vid behov även kunna ta möten med kommun- och förvaltningsledningar. I uppdraget kan också ingå att avrapportera/delta på upphandlingsutskott. För att klara av detta uppdrag ser vi att du har lång och gedigen erfarenhet av upphandling, sannolikt som upphandlingschef. Det är även mycket viktigt med rätt personlighet, värderingar och personkemi då man kommer att agera som en medlem i verksamheten. Detta kommer att bedömas vid intervjun, men kommer att ligga utanför själva utvärderingen i sak. Det innebär att Beställaren kan komma att tacka nej till en konsult som offereras och som är i position att kunna bli antagen för uppdraget (utan krav på ersättning från Leverantören).
Genomförande:
Konsulten ska vara på plats hos Haninge kommun en till två dagar i veckan, tisdagar och torsdagar. Avsteg från detta kan vid behov överenskommas mellan parterna.
Organisation:
Konsulten kommer att få arbetsuppgifter tilldelade löpande av upphandlingschef och biträdande upphandlingschef på Haninge kommun.
Antal timmar som beräknas för uppdraget:
Uppdraget beräknas ianspråkta ca 16-24 timmar i veckan, antalet timmar kan justeras uppåt och nedåt per vecka eller månad enligt överenskommelse mellan uppdragsgivaren och uppdragstagaren. Konsulten måste kunna vara flexibel gällande möjlighet att arbeta mer än 16-24 timmar vid behov om Beställaren så behöver. Ersättning utgår för faktiskt utförd tid.
Skallkrav
Ha dokumenterad högskole-/universitetsexamen alternativt en kvalificerad yrkesutbildning inom
upphandling eller motsvarande. Om en konsult saknar kravställd utbildning, men har
tillägnat sig mer än 5 års dokumenterad arbetslivserfarenhet av yrket som upphandlare
godtas detta.
Ha goda kunskaper om upphandlingslagstiftningen, dess tillämpning och gällande praxis.
Ha god teoretisk kunskap om förfaranden och arbetssätt avseende upphandling.
Ha god erfarenhet av att självständigt leda upphandlingar och hanterat hela
upphandlingsprocessen.
Kunna projektleda avtalsgrupper med representanter från olika verksamheter med olika
bakgrund och kompetens.
Arbeta utifrån-, och ha förmåga, att snabbt sätta sig in i upphandlingsuppdrag och arbeta utifrån
anvisningar, rutiner, mallar, policys och riktlinjer.
Ha god kommunikativ förmåga, vara serviceinriktad och pedagogisk, samt ska kunna anpassa
sig till olika intressenter på ett tydligt sätt i både tal och skrift och ha en utvecklad
samarbetsförmåga.
Behärska det svenska språket både skriftligt och muntligt. Med behärska avses att obehindrat
kunna tillgodogöra sig information och kommunicera inom detta uppdrag med samtliga
kontaktytor.
Observera att det är Leverantören som måste bevisa att kraven på systematiskt miljöarbete är uppfyllt. Andra parters (moderföretag, underleverantörer, etc.) miljöledningsarbete/miljöledningscertifikat kan inte åberopas för att påvisa att detta krav är uppfyllt.
Observera att det är Leverantören som måste bevisa att kraven på systematiskt kvalitetsarbete är uppfyllt. Andra parters (moderföretag, underleverantörer, etc.) kvalitetsledningsarbete/kvalitetsledningscertifikat kan inte åberopas för att påvisa att detta krav är uppfyllt.
Ha erfarenhet av att genomföra upphandlingar inom områdena; Entreprenad, IT, sociala tjänster samt
övriga tjänster och varor
ha stor erfarenhet av att arbeta i upphandlingsverktyget TendSign och kunskap om e-handelssystemet
Proceedo
ska vara flexibel gällande möjlighet att arbeta mer än 16-24 timmar vid behov om Beställaren så
behöver samt under denna tid även vara på plats om Beställaren så önskar
ska ha erfarenhet, kunskap och personlighet (stresstålighet) för att kunna hantera många samtidigt
pågående upphandlingar och övriga frågor
ha erfarenhet av att hantera upphandlingsfrågor med kommunledning (tjänstemanna- och politisk
ledning) och förvaltningsledning
Minst 2 uppdrag där den föreslagna konsulten självständigt har tagit fram underlag i form av
tjänsteskrivelse till upphandlingsnämnd eller motsvarande instans. Uppdraget ska ha genomförts
under de senaste 3 åren.
Börkrav
Övriga krav
Då uppdraget är av bemanningskaraktär och då konsulten ibland även kommer att stödja övriga
medarbetare och vara en integrerad del av verksamheten är det av yttersta vikt att konsulten inte byts
ut under uppdraget. Med anledning därav så kommer avtalet att sägas upp om konsulten inte kan
kvarstå vid uppdraget.
Konsulten ska vara på plats hos Haninge kommun en till två dagar i veckan, tisdagar och torsdagar.
Personliga egenskaper
Självgående
Teamplayer
Kommunikativ
Flexibel
Övrig information
Lägstapris värderas högt i denna förfrågan.
Även antal års erfarenhet, minst 15 år.
- För att kunna offerera på våra uppdrag måste du vara registrerad användare i KeySourcingTool och ditt bolag måste även vara affärspartner med KeyMan (kostnadsfritt).
(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)
(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)