Virtual Training modules for Airport Fire Rescue Operations till AERO EDIH

augusti 14, 2025
Roll Upphandling/Inköp
Kompetensområde Data/IT
Startdatum 2025-09-01
Slutdatum 2025-09-30
Omfattning 100%
Ort Stockholm
Land Sweden
Sista svarsdatum 2025-08-21 (Offerter kommer att behandlas löpande)
Kontaktperson Alexander Nejdhammar (alexander.nejdhammar@keyman.se | 076-189 98 18)
Referensnummer #13758
Övergripande uppdragsbeskrivning

Projekttitel: Virtual Training modules for Airport Fire Rescue Operations
Regionala flygplatser i Sverige drabbas, delvis på grund av nedgången i regional flygtrafik, återkommande av ekonomiska underskott. Därför är det nödvändigt att hitta sätt att minska flygplatskostnader, utan att kompromissa med behovet av att upprätthålla kompetensen hos personalen.

Ett projekt pågår som syftar till att utvärdera en virtuell utbildningsplattform för virtuell utbildning för olika uppgifter, exempelvis ”drönarassisterad brandbekämpning”. Detta initiativ möjliggör frekventa, fördjupande utbildningspass som inte utgör någon fysisk risk och inte har någon miljöpåverkan. Denna utbildning kan även ske på distans, vilket skapar en skalbar och hållbar modell för virtuell utbildning på Sveriges regionala flygplatser. Sundsvall Timrå Airport ser detta som ett grundläggande utbildningsverktyg, med potential att utöka scenarier till att omfatta olika flygplanstyper, ramphantering och andra övningar i nödsituationer. 

Projektet omfattar en redan genomförd förstudie, från vilken en kravställning formulerats inom områden som funktionalitet, prestanda och informationssäkerhet. Kravställningen ligger till grund för denna upphandling av virtuell övningsplattform, scenarieutveckling, test och verifiering samt slutrapport.

Projektet är ett samarbete mellan Sundsvall Timrå Airport, Örnsköldsvik Airport, Norrköping Airport, Jönköping Airport, Kalmar Öland Airport och Scandinavian Mountain Airport i Sälen. Sundsvall Timrå Airport är primär stödmottagare och leder projektet med nämnda flygplatser. 
Uppdragsbeskrivning
Upphandlingen avser en virtuell utbildningsplattform för träning i olika uppgifter med hjälp av virtuell och blandad verklighet. 

För ändamålet upphandlas även utveckling av två träningsscenarion:

1) Scenario som inkluderar invinkning och rangering av flygplan, användning av klossar och koner samt koppling av ström. Arrival check, med möjlighet att simulera öppning av luckor och skador på flygplan.

2) Scenario med samma grundläggande nivå som Scenario 1, och utöver det även möjlighet att simulera motorbrand vid uppstart.

Övrigt:

Aktuella flygplansmodeller är ATR72 och Fokker 50 (som virtuella objekt)

Mixed reality tillämpas, omgivningen ska inte simuleras.

Några markfordon simuleras, som bagagetruck, bogserfordon, bränslebil samt främmande föremål, så kallade FOD (Foreign Object Debris), t.ex. bultar, verktyg, skräp eller materialrester, som kan skada luftfartyg, markpersonal eller orsaka driftstörningar.

Den valda plattformsleverantören förväntas erbjuda en färdig XR-lösning med avancerad Semi-Free Roam-funktionalitet, vilket gör det möjligt för användare att navigera i omfattande virtuella miljöer inom begränsade fysiska utrymmen, och Same-Space-funktioner med spatiala ankare för att säkerställa att alla användare uppfattar virtuella objekt i konsekventa positioner. Navigeringen i det virtuella rummet skall ske på samma sätt som i verkligehten (t.ex. förflyttning sker genom rörelse, inte genom manipulation av kontroller).

Systemet ska möjliggöra interaktion med verklig utrustning i XR-miljö genom hand- och objekts­spårning (eng. hand-tracking) utan VR-kontroller. 

Ytterligare önskade funktioner inkluderar stöd för flera användare, realistisk avatarrepresentation och en ”SuperUser”-kontrollfunktion, vilket möjliggör scenariohantering som gruppteleportering och händelseaktivering. Leverantören förväntas utveckla anpassade 3D-modeller av nödvändig utrustning och miljöer, med integrerat ljud och interaktivitet.

 Arbetet kan utföras hos leverantör men leverantören förväntas också vid behov resa till andra platser för att genomföra tester och verifiering.

Leveransbeskrivning:
Leveransen består av:
1.      Plattform för träning med hjälp av virtuell och blandad verklighet (XR)
2.      Utveckling av två träningsscenarion
3.      Test och verifiering av träningsscenarion
4.      Support under utvärderingsperioden

Slutrapport, skriven i AERO EDIH’s dokumentmall 

Skallkrav

Funktioner, allmänna: Mixed reality, möjlighet att interagera med verkliga objekt
Funktioner, allmänna: Fleranvändarstöd
Funktioner, allmänna: Användaren skall kunna styra och navigera i XR-miljön utan fysiska kontroller, genom kontrollerfri interaktion såsom hand- eller gestspårning, inklusive fritt röra sig i den virtuella/blandade miljön.
Funktioner, allmänna: Fullkroppssimulering
Funktioner, allmänna: XR-upplevelsen skall innehålla både ljud (multidirektionellt) och bild (3D)
Funktioner, allmänna: Möjlighet att samöva med deltagare på distans (endast vid full VR)
Funktioner, allmänna: Möjlighet att använda för kontinuerlig individuell träning
Funktioner, allmänna: Möjlighet till full VR
Funktioner, scenarion: Möjlighet att bygga egna scenarion/vidareutveckla befintliga
Funktioner, scenarion: Möjlighet att pausa ett scenario
Funktioner, scenarion: Överblick som instruktör
Prestanda: Samöva i grupp (minst 5 + instruktör)
Prestanda: Stabilt
Prestanda: Fri spatial navigering i ett större område (<40x40m) Prestanda: Vädertålighet Prestanda: Headset motsvarande Meta Quest 3 eller bättre Allmänt: Språk: Svenska Samtliga kostnader för eventuella resor, material och förberedelser, och beräknad tidsåtgång skall redovisas i offerten. Inga övriga kostnader får tillkomma. Beskriv uppdragets bakgrund och förväntade innehåll. Förklara hur konsulten tänker lösa uppdraget och vilken kompetens och erfarenhet man har. På vilket sätt utmärker sig konsulten. Beskriv leveransens innehåll, vilka resurser och vilken metod som skall användas för leveransen

Börkrav

Funktioner, allmänna: Mätbarhet/återkoppling (automatisk) på individnivå från genomförda träningar
Funktioner, allmänna: Möjlighet att drifta XR-plattformen lokalt
Funktioner, allmänna: Möjlighet att enkelt ändra skins på 3D-objekt
Funktioner, scenarion: Möjlighet att spela och återuppspela in scenario
Funktioner, scenarion: Möjlighet att lägga till väderinfluens
Funktioner, scenarion: Möjlighet att förändra tid i scenario (dag/natt/kväll/morgon)
Funktioner, scenarion: Möjlighet att förändra scenario under övningens gång
Funktioner, scenarion: Möjlighet att anonymisera inspelat material
Funktioner, scenarion: Möjlighet att delta (som observatör) i ett uppspelat scenario
Funktioner, scenarion: Möjlighet att importera 3rd party-3D-modeller i scenarion
Prestanda: Lättanvänt ”plug and play”, noll onboarding
Prestanda: Samöva i grupp (minst 15 + instruktör)
Allmänt: Ytterligare språk: Engelska

Övriga krav

Bifoga CV i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget.
Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback.
Beskriv gärna kort i ”Kommentar” vid de olika kraven hur konsulten uppfyller dessa.
Leverantören intygar att konsult- och ansvarsförsäkring finns som täcker denna typ av uppdrag enligt branschstandard.

Personliga egenskaper

Övrig information

 


(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)

(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)

 

Logga in