Roll | Testledare |
Kompetensområde | Data/IT |
Startdatum | 2025-10-13 |
Slutdatum | 2026-04-13 |
Omfattning | 100% |
Ort | Stockholm |
Land | Sweden |
Sista svarsdatum | 2025-09-28 (Offerter kommer att behandlas löpande) |
Kontaktperson | Nilla Seger (nilla.seger@keyman.se // ashin.mahmoud@keyman.se | 070-960 66 30) |
Referensnummer | #13984 |
Övergripande uppdragsbeskrivning
Testledaren ansvarar för att planera, genomföra och rapportera tester av cirka 700 applikationer för de olika klienttyperna på Karolinska Universitetssjukhuset. Testledaren säkerställer att nya och uppgraderade system uppfyller verksamhetens krav på funktionalitet, prestanda och säkerhet.
Ansvarsområden
- Ta fram teststrategier och testplaner för klientmiljön.
- Koordinera och leda testaktiviteter, inklusive funktionella tester, prestandatester och säkerhetstester.
- Säkerställa att testmiljöer är korrekt konfigurerade och representativa för produktionsmiljön.
- Identifiera och dokumentera testfall, samt säkerställa spårbarhet till kravspecifikationer.
- Utföra och övervaka tester på klientplattformar.
- Analysera och dokumentera testresultat samt rapportera avvikelser och risker.
- Samarbeta med utvecklings-, infrastruktur- och driftsteam för att identifiera och åtgärda defekter.
- Automatisera tester där det är möjligt för att förbättra testeffektiviteten.
- Säkerställa regelefterlevnad och IT-säkerhetsstandarder i tester.
Önskad målbild från kund:
Efter avslutad upphandling ser vi framför oss en konsult som levererar med genomgående hög kvalitet genom att med mycket stor erfarenhet av att leda och samordna testledning av applikationer, vana vid att koordinera och kommunicera med såväl interna som externa aktörer för att säkerställa deras kravförståelse och -uppfyllnad, kunna utföra alla arbetsuppgifter med lyckat resultat i enlighet med etablerade roadmaps och avtalade förutsättningar. En konsult som självständigt kan leda och handha processen samt kan leverera mot uppställda mål och tider i team och sammanhang med många rörliga delar.
Det ställer krav på rätt erfarenhet och kompetens, driv, samarbets- och kommunikationsförmåga, fingertoppskänsla och förmåga att arbeta i grupp.Nivå 3
- Kunskap – Hög kompetens. Utbildning motsvarande kandidatexamen eller motsvarande kunskap förvärvad genom arbetslivserfarenhet inom området.
- Erfarenhet – Nivån uppnås normalt tidigast efter 4–8 års erfarenhet inom området. Är förebild för andra konsulter på lägre nivå. Har kompetensmässigt befunnit sig på nivå 2 under minst 2 år.
- Ledning – Tar ansvar för kompetensområdet, kan leda en mindre grupp.
- Självständighet – Kan arbeta självständigt.
CV enbart på svenska godtas, bör inte överstiga tre A4-sidor och bör enbart innehålla aktuella och relevanta uppgifter.
Skallkrav
Eftergymnasial utbildning inom IT, eller motsvarande kompetens förvärvad genom arbetslivserfarenhet
Windowsklientplattformar-
Konsulten ska ha erfarenhet av att testa Windowsklientplattformar.
ITIL och förändringshantering – Konsulten ska ha goda kunskaper om ITIL-processer och förändringshantering.
Klienttyper inom vårdverksamhet –
Konsulten ska ha god förståelse för klienttyper inom vårdverksamhet.
Testverktyg och ramverk -
Konsulten ska ha kunskap om testverktyg och ramverk
Microsoft Endpoint Manager och andra klienthanteringsverktyg -
Konsulten ska ha erfarenhet av att arbeta med MS Endpoint Manager (Intune, SCCM) och andra klienthanteringsverktyg.
E-klient -
Konsulten ska ha erfarenhet av konceptet E-klient.
Leda och koordinera testteam – Konsulten ska ha förmåga att leda och koordinera testteam samt att driva testaktiviteter framåt.
Minst 3 års erfarenhet av testledning av applikationer – Konsulten ska ha mycket goda kunskaper inom testledning av specifikt applikationer.
Förmåga att muntligt och skriftligt på svenska såväl som engelska på en professionell nivå.
En stark kommunikationsförmåga och vana av att samarbeta med både tekniska och verksamhetsnära team.
God erfarenhet av offentlig verksamhet och specifikt hälso- och sjukvården.
Ett strukturerat arbetssätt med fokus på kvalitetssäkring och riskhantering
En för yrket relevant kunskapsnivå i officepaketet samt en avancerad användare i MS Excel
Kapabel att hantera flera projekt och arbetsuppgifter parallellt.
Utöver ett CV (max 3 A4 sidor) behöver ni bifoga två aktuella och relevanta referensuppdrag motsvarande den här upphandlingens omfattning och komplexitet som bevis på erfarenhet och kompetens.
Referenserna bör i någon del ha utförts de senaste fem åren. Namn på beställaren hos kunden, beskrivning av uppdraget/konsultens roll i det, tidpunkt för uppdraget, kontaktuppgifter till beställaren. Angiven referensperson bör vara vidtalad då de kan komma att kontaktas.
Förutsättningar för referenskunden:
• Minst en av referenserna ska vara ett uppdrag där det varit 50 eller fler applikationer.
• Minst en av referenserna ska ha varit ett uppgraderingsuppdrag vid OS-uppgradering.
Förutsättningar för konsulten:
• Kontraktet ska inte avbrutits i förtid.
• Konsulten ska ha fungerat i rollen, i sammanhanget, samt hanterat externa såväl som interna möten och beställare på ett professionellt sätt.
• Arbetet ska ha utförts enligt avtal.
Börkrav
God förmåga att arbeta självständigt
God samarbetsförmåga.
Övriga krav
Bifoga CV i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget.
Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback.
Beskriv gärna kort i ”Kommentar” vid de olika kraven hur konsulten uppfyller dessa.
Leverantören intygar att konsult- och ansvarsförsäkring finns som täcker denna typ av uppdrag enligt branschstandard.
Personliga egenskaper
God kommunikationsförmåga
God förmåga att arbeta i grupp
Goda ledaregenskaper
Övrig information
Option på 6+6 månader vid behov.
Omfattning:
Behovet omfattar en konsult på cirka 100 %
Uppdragsort:
Stockholm. Uppdraget ska utföras på plats.
Intervju:
Preliminär tidpunkt för möten/intervju är vecka 40 och 41 och sker digitalt via Teams. På mötet ska den namngivna konsulten delta. Mötet beräknas ta ca 60 minuter. Konsulten ska finnas tillgänglig under de två veckorna för en muntlig presentation. Kan konsulten inte närvara kan de inte få något mervärde. Tidplanen tillåter inga senare muntliga presentationer.
Möte fyller två funktioner:
- Att verifiera lämnade uppgifter i det skriftliga anbudet.
- Att bedöma huruvida konsulten förstått uppdraget och förutsättningarna som de är kommunicerade och kan förväntas leverera på en professionell, högkvalitativ nivå och uppnå den önskade målbilden (skall kraven).
Övrigt:
Beställaren kommer som ett resultat av denna specifika upphandling att endast anlita en konsult, vilken förväntas uppfylla ställda krav.
Om konsulten kommer behandla personuppgifter på Beställarens vägnar ska konsulten teckna ett personuppgiftbiträdesavtal (PUBA) baserat på Beställarens PUBA-mall. Om mallen uppdateras under pågående kontraktstid ska antagen konsult godkänna den nya mallen.
Vid anbud behöver ett samarbetsavtal signeras emellan Keyman och offererad konsultbolag. Detta kommer ske digitalt och ni informeras om detta under processen.
Tilldelningsbeslut kommer efter 2025-10-10
- För att kunna offerera på våra uppdrag måste du vara registrerad användare i KeySourcingTool och ditt bolag måste även vara affärspartner med KeyMan (kostnadsfritt).
(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)
(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)