Roll | Upphandlare |
Kompetensområde | Försäljning, inköp, marknadsföring |
Startdatum | 2025-11-03 |
Slutdatum | 2026-04-30 |
Omfattning | % |
Ort | Nynäshamn |
Land | Sweden |
Sista svarsdatum | 2025-10-14 (Offerter kommer att behandlas löpande) |
Kontaktperson | Elin Engman (elin.engman@keyman.se | 0730799755) |
Referensnummer | #14073 |
Övergripande uppdragsbeskrivning
Upphandlingsjurist gällande entreprenadjuridik som ska stötta oss med frågeställningar, utredningar och fakta inför beslutfattande avseende frågor inom AB/ABT samt entreprenadkontrakt.
Uppdraget kommer att startas omgående efter tecknat avropsavtal.
Huvudsakliga uppgifter:
Stötta kommunen med analys av AB/ABT, stöd vid ÄTOR och ev. tvister. I uppdraget ingår också att ha samtal och föra talan för beställaren vid tex ombudsmöten.
Omfattning:
Ca 50-120 h fördelat på mellan oktober 2025 och april 2026 för det pågående ärendet men enskilda timmar/stöd kan komma att tillkomma.
Plats:
Arbetet kan mestadels ske på distans men fysiska träffar kommer att förekomma och då aviseras med minst 1 veckas varsel, då på kommunens lokaler.
Intervju:
Aktuella kandidater för uppdraget kan komma att kallas till en kvalitetssäkrande intervju hos kund.
Offererad konsult ska vara tillgänglig för digital intervju under v. 44-45.
Skallkrav
Ha dokumenterad högskole-/universitetsexamen alternativt en kvalificerad yrkesutbildning inom
upphandling eller motsvarande. Om en konsult saknar kravställd utbildning, men har
tillägnat sig mer än 5 års dokumenterad arbetslivserfarenhet av yrket som upphandlare
godtas detta.
Ha goda kunskaper om upphandlingslagstiftningen, dess tillämpning och gällande praxis.
Ha god teoretisk kunskap om förfaranden och arbetssätt avseende upphandling.
Ha god erfarenhet av att självständigt leda upphandlingar och hanterat hela
upphandlingsprocessen.
Kunna projektleda avtalsgrupper med representanter från olika verksamheter med olika
bakgrund och kompetens.
Arbeta utifrån-, och ha förmåga, att snabbt sätta sig in i upphandlingsuppdrag och arbeta utifrån
anvisningar, rutiner, mallar, policys och riktlinjer.
Ha god kommunikativ förmåga, vara serviceinriktad och pedagogisk, samt ska kunna anpassa
sig till olika intressenter på ett tydligt sätt i både tal och skrift och ha en utvecklad
samarbetsförmåga.
Behärska det svenska språket både skriftligt och muntligt. Med behärska avses att obehindrat
kunna tillgodogöra sig information och kommunicera inom detta uppdrag med samtliga
kontaktytor.
Observera att det är Leverantören som måste bevisa att kraven på systematiskt miljöarbete är uppfyllt. Andra parters (moderföretag, underleverantörer, etc.) miljöledningsarbete/miljöledningscertifikat kan inte åberopas för att påvisa att detta krav är uppfyllt.
Observera att det är Leverantören som måste bevisa att kraven på systematiskt kvalitetsarbete är uppfyllt. Andra parters (moderföretag, underleverantörer, etc.) kvalitetsledningsarbete/kvalitetsledningscertifikat kan inte åberopas för att påvisa att detta krav är uppfyllt.
Upphandlings- och entreprenadjuridiskt arbete med LOU, LUF inom entreprenadområdet i minst 10 år. Som tex upphandlare/inköpare, kommunjurist, bolagsjurist osv. (heltid)
Hanterat frågeställningar inom AB/ABT, tex ÄTOR och tvister med lev.
Börkrav
Meriterande är om offererad konsult har juristexamen utöver entreprenaderfarenhet enligt ovan.
Övriga krav
Möjlighet att kunna arbeta på plats efter behov.
tillgänglig för digital intervju under v. 44-45.
En referens för offererad konsult där denne arbetat med entreprenadfrågor (AB/ABT) – med kontaktuppgifter
Personliga egenskaper
Noggrann
Självgående
God social förmåga
Självständig
Övrig information