Roll | Digital Specialist |
Kompetensområde | Data/IT |
Startdatum | 2025-09-22 |
Slutdatum | 2026-04-30 |
Omfattning | 100% |
Ort | Stockholm |
Land | Sweden |
Sista svarsdatum | 2025-09-09 (Offerter kommer att behandlas löpande) |
Kontaktperson | Ellinor Jakobsson (ellinor.jakobsson@keyman.se | 072-529 43 56) |
Referensnummer | #13898 |
Övergripande uppdragsbeskrivning
Vi söker en konsult för att under en tjänstledighet driva arbetet med Pensionsmyndighetens sociala medie-kanaler. Uppdraget innebär att planera, samordna och utveckla myndighetens närvaro i sociala medier med syfte att göra Pensionsmyndighetens kommunikation med våra kunder så träffsäker och relevant som möjligt.
Vi ser att konsulten brinner för innehållsproduktion till sociala medier och kan vara en viktig lagspelare i det redaktionella arbetet både inom avdelningen och tillsammans med andra kollegor på myndigheten.
I rollen kommer konsulten att arbeta både strategiskt, taktiskt och operativt tillsammans med vår digitala kommunikatör inom sociala medier som har fokus på press och redaktionellt arbete, med ett samordnande ansvar för såväl det strategiska som det operativa arbetet med sociala medier. Detta ställer höga krav på kunskaper om gällande lagstiftning och myndighetens riktlinjer samt en kontinuerlig omvärldsbevakning av trender och utveckling inom digital kommunikation, lagstiftning och teknik.
Arbetet innebär såväl utveckling av som deltagande i den dagliga förvaltningen, löpande planering och publicering och att bidra till att vi håller våra sociala medier-kanaler uppdaterade. En viktig del i arbetet är att följa utvecklingen inom pensionsområdet och skriva redaktionellt innehåll. Innehållet är samordnat med kommunikationen i myndighetens övriga kanaler så att kunden möts av samma budskap och information oavsett kanal.
Arbetet innefattar även delar såsom:
- Samordna och utveckla myndighetens riktlinjer för sociala medier i takt med teknisk utveckling, lagstiftning och användarbeteenden
- Vägleda verksamheten och vara rådgivande i kanalval
- Leda och operativt ansvara för inhouse-annonsering och utföra när behov finns
- Planera och genomföra kompetensutvecklingsinsatser internt kopplat till sociala medier
- Följa upp, analysera och rapportera resultat från insatser i sociala medier
Skallkrav
Relevant högskoleutbildning eller eftergymnasial utbildning inom kommunikation och media
Erfarenhet från en liknande roll, med erfarenhet av innehållsproduktion i digitala kanaler
Erfarenhet av att samordna eller projektleda kommunikationsaktiviteter
Kunskaper i att använda plattformar för sociala medier (exempelvis Meta och LinkedIns verktyg)
Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
God kunskap och erfarenhet som innehållsproducent – inriktad på att hitta synergier mellan kanaler och budskap med tydligt målgruppsfokus
Gett ett stöd i uppsatta mål för kommunikationen i sociala medier och gjort löpande uppföljning och analys av statistik
Du är van att samordna och driva arbete med sociala medier.
Uppdragsavtalet från KeyMan måste tecknas direkt med det bolag konsulten är anställd i (inget annat tillåts av PM)
Börkrav
Minst tre års erfarenhet av brett kommunikationsarbete inom en större organisation
Arbetat som kommunikatör i offentlig förvaltning
Goda kunskaper i DOS-lagen
Övriga krav
Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback
Bifoga CV på SVENSKA i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget
Beskriv gärna i ”Kommentar” vid de olika kraven hur konsulten uppfyller de olika kraven
Uppdraget kräver att konsulten ska vara svensk medborgare
Registerkontroll nivå 2 (SUA) av konsulten kommer att genomföras. Se info i bifogat dokument
Uppfyller konsultbolaget samtliga punkter i 13 kap. LOU enligt bifogat utdrag från LOU 2016:1145?
Offererat timpris ska inkludera samtliga kostnader, t.ex. res- och restidskostnader samt övriga kostnader kopplade till konsultens vistelse i Stockholm.
Leverantören intygar att konsult- och ansvarsförsäkring finns som täcker denna typ av uppdrag enligt branschstandard
Personliga egenskaper
Genuint intresse för sociala medier.
Är strukturerad och självgående, med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt.
Du är relationsskapande då arbetet innefattar många kontaktytor, även med andra yrkesgrupper än din egen, och har förmågan att inge förtroende i mötet med andra människor.
Du har också en förmåga att ta till dig av ny information, i vårt fall, inom pensionsområdet.
Övrig information
Uppdragsavtalet ska utan undantag, och oavsett bolagsstruktur, tecknas mellan KeyMan AB och det bolag där konsulten som utför/offereras/levereras till uppdraget har sin anställning. Detta är ett krav från Pensionsmyndigheten p.g.a. registerkontrollen (SUA).
För information om kapitel 13 LOU se bifogat dokument.
I bilaga ”Allmänna villkor konsultavtal KeyMan AB Rev. D, 2022-01-25” utgår punkten ”Kundbearbetning”. Den punkten gäller inte för detta uppdrag.
- För att kunna offerera på våra uppdrag måste du vara registrerad användare i KeySourcingTool och ditt bolag måste även vara affärspartner med KeyMan (kostnadsfritt).
(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)
(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)