| Roll | Upphandlare | 
| Kompetensområde | Data/IT | 
| Startdatum | 2025-12-01 | 
| Slutdatum | 2026-12-31 | 
| Omfattning | % | 
| Ort | Sollentuna | 
| Land | Sweden | 
| Sista svarsdatum | 2025-11-07 (Offerter kommer att behandlas löpande) | 
| Kontaktperson | Elin Engman (elin.engman@keyman.se | 0730799755) | 
| Referensnummer | #14249 | 
Övergripande uppdragsbeskrivning
Arbetet innebär nära samarbete med berörda beställare på kontoren, samt kommunens övriga avdelningar såsom exempelvis IT och Inköpsenheten. Konsulten ansvarar för att följa inköpsenhetens rutiner, mallar och anvisningar. Under uppdraget kommer konsulten använda sig av kommunens IT-avtalspaket.
Angående omfattningen av uppdraget. Sollentuna har behov av att genomföra minst 3 IT-upphandlingar omgående av olika karaktär (både annonserade upphandlingar respektive direktupphandlingar). Är svårt att uppskatta tidsåtgången. Vi gör bedömningen i dagsläget att tidsåtgången är 50-70%.
Skallkrav
Erfarenhet av att genomföra IT-upphandlingar av varierande komplexitet.
Konsulten skall vara väl bevandrad och obehindrat kunna genomföra upphandlingar i olika marknadsledande upphandlingsverktyg. 
Ska ha mycket god social förmåga och ha lätt för att samarbeta med olika yrkesgrupper.
Använda distansöverbryggande teknik om kommunen så begär i syfte att minska antalet resor.
När det är relevant för uppdraget och när inköpsenheten så begär, följa kommunens olika policys och strategier, t.ex. kommunens miljöstrategi, rese- och fordonspolicy, projektstyrningspolicy, informationssäkerhetspolicy, arbetsmiljöpolicy m.m. samt kommunens olika uppställda mål. 
Konsulten ska använda sig av kommunens IT-avtalspaket. 
Börkrav
Övriga krav
Bifoga CV i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget.
Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback.
Beskriv gärna kort i ”Kommentar” vid de olika kraven hur konsulten uppfyller dessa.
Leverantören intygar att konsult- och ansvarsförsäkring finns som täcker denna typ av uppdrag enligt branschstandard.
Innan kontrakt tecknas med vald anbudsgivare kommer aktuell konsult att bakgrundskontrolleras.
Som särskilt bevis för att erbjuden konsult har kunskap och erfarenhet rörande IT-upphandlingar ska leverantören redovisa minst två (2) referensuppdrag som den erbjudna konsulten har utfört.
•	Varje referensuppdrags omfattning ska vara av motsvarande karaktär.
•	Referensuppdragen ska vara utförda under de senaste fem 5 åren och avse arbete
med att genomföra IT-upphandlingar.
•	Uppgift om uppdragsgivare, en kort beskrivning av referensuppdraget (inklusive
omfattning, tidsåtgång och tidpunkt) samt kontaktperson med telefonnummer och e-postadress ska framgå av avropssvaret.
•	Referenten ska vara vidtalad och ska kunna verifiera att referensuppdraget har
utförts enligt beskrivningen och med gott resultat.
 
Angivna referensuppdrag ingår i utvärderingen och beställaren har därför rätt att
kontakta såväl referenserna som erbjuden konsult för att erhålla ytterligare uppgifter om
uppdraget i syfte att kunna utvärdera referensuppdragets relevans.
Personliga egenskaper
Ledning – tar huvudansvar för ledning av större grupp.
Självständighet – mycket stor
Övrig information