Lösningsarkitekt Kundtelefoni till Pensionsmyndigheten

maj 9, 2025
Roll Lösningsarkitekt
Kompetensområde Data/IT
Startdatum 2025-08-11
Slutdatum 2026-12-31
Omfattning 100%
Ort Stockholm
Land Sweden
Sista svarsdatum 2025-05-14 (Offerter kommer att behandlas löpande)
Kontaktperson Ellinor Jakobsson (ellinor.jakobsson@keyman.se | 072-529 43 56)
Referensnummer #13378
Övergripande uppdragsbeskrivning

Vi söker nu en Lösningsarkitekt Kundtelefoni till Pensionsmyndigheten.

Uppdraget omfattar:
Pensionsmyndigheten söker en erfaren lösningsarkitekt till lösningsdomänen Kundtelefoni där det kommer att ske stor förflyttning under kommande år. I rollen kommer du att bidra till pågående och kommande initiativ inom området kundtelefoni, med huvudfokus på Pensionsmyndighetens kontaktcenterlösning.

Uppdraget innebär bland annat att:

·       Kartlägga och beskriva arkitekturellt nuläge och framtidsläge för de system och gränssnitt som ska hanteras inom telefoni och kontaktcenter 
·       identifiera nödvändiga arkitekturella förflyttningar
·       Förstå behov, beskriva tekniska krav och säkerställa att kraven är tekniskt realiserbara samt prioritera mellan kraven
·       Delta i och kunna leda arbetsgrupper med fokus på arkitekturuppdraget
·       Visualisera och förklara lösningar, samt påvisa syfte/nytta för nya lösningar och potentiella hinder/risker
·       Bidra till att ta fram estimat för kostnad, tidsåtgång och risk
·       Bidra till att ta fram upphandlingsunderlag samt delta i utvärdering av leverantörer
·       Följa tekniska riktlinjer och säkerställa att leveranser följer arkitekturplanen
·       Arbeta med arkitekturdokumentation och modellering
·       Sprida kunskap via dokumentation, genom att anordna demos, och andra typer av utbildningsmaterial
 
För att kunna genomföra en relevant analys och utarbeta underlag för upphandlingen är teknisk förståelse för kontaktcenter och telefoni samt IT-drift värdefullt. 

Vi utvärderar kandidater löpande.

Skallkrav

Minst 3 års erfarenhet av arbete som lösningsarkitekt i en större organisation.
Minst 5 års erfarenhet som systemutvecklare, Tech Lead, beställare av IT-tjänster eller konsult inom telefoni och kontaktcenterlösningar
Erfarenhet av tekniska miljöer med blandning av egenutvecklade system och SaaS
Erfarenhet av att leda workshops & arbetsmöten
Goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt.

God kännedom om upphandlingsprocesser
Stark kommunikationsförmåga, både skriftligt och muntligt, för att förklara komplexa samband på ett enkelt och begripligt sätt för olika målgrupper.
Uppdragsavtalet från KeyMan måste tecknas direkt med det bolag konsulten är anställd i (inget annat tillåts av PM)

Börkrav

Erfarenhet av att arbeta med stödverktyg så som Sparx Enterprise Architect, Jira och Confluence.
Certifierande arkitekturutbildning

Erfarenhet av agil utvecklingsmetodik

Erfarenhet av arbete eller uppdrag inom statlig myndighet

Övriga krav

Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback
Bifoga CV på SVENSKA i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget
Beskriv gärna i ”Kommentar” vid de olika kraven hur konsulten uppfyller de olika kraven
Uppdraget kräver att konsulten ska vara svensk medborgare
Registerkontroll nivå 2 (SUA) av konsulten kommer att genomföras. Se info i bifogat dokument
Uppfyller konsultbolaget samtliga punkter i 13 kap. LOU enligt bifogat utdrag från LOU 2016:1145?
Offererat timpris ska inkludera samtliga kostnader, t.ex. res- och restidskostnader samt övriga kostnader kopplade till konsultens vistelse i Stockholm
Leverantören intygar att konsult- och ansvarsförsäkring finns som täcker denna typ av uppdrag enligt branschstandard

Personliga egenskaper


Lösningsorienterad och analytisk med ett starkt driv att skapa värde för verksamheten.
Självgående och strukturerad med god förmåga att prioritera och hantera flera parallella initiativ.

Strategisk och har ett brett perspektiv, kan skapa engagemang och delaktighet för lösningar.

Övrig information

Option på förlängning längst t.o.m. 31 december 2027.

Uppdragsavtalet ska utan undantag, och oavsett bolagsstruktur, tecknas mellan KeyMan AB och det bolag där konsulten som utför/offereras/levereras till uppdraget har sin anställning. Detta är ett krav från Pensionsmyndigheten p.g.a. registerkontrollen (SUA).

För information om kapitel 13 LOU se bifogat dokument.

I bilaga ”Allmänna villkor konsultavtal KeyMan AB Rev. D, 2022-01-25” utgår punkten ”Kundbearbetning”. Den punkten gäller inte för detta uppdrag.

För eventuella frågor kontakta Ellinor Jakobsson, mobilnummer 072-529 43 56

 


(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)

(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)

 

Logga in