Till Region Stockholm sökes en projektledare nivå 3 (RS 2025-0864)

september 19, 2025
Roll Projektledare
Kompetensområde Data/IT
Startdatum 2025-10-06
Slutdatum 2027-01-31
Omfattning 100%
Ort STOCKHOLM
Land Sweden
Sista svarsdatum 2025-09-24 (Offerter kommer att behandlas löpande)
Kontaktperson Nilla Seger (nilla.seger@keyman.se // ashin.mahmoud@keyman.se | Nilla 070-960 66 30 // Ashin 076-027 91 21)
Referensnummer #13982
Övergripande uppdragsbeskrivning

Vi söker nu en Projektledare med kompetensnivå 3.

Projektledaren ansvarar för att planera och driva processen framåt, säkerställa att projektet följer tidsplanen och uppfyller målen. En viktig del av uppdraget är att utveckla en implementeringsplan för övergången till ett nytt system, med särskilt ansvar för IT-kravställning. Projektledaren samordnar projektets olika delar, håller intressenter informerade och engagerade samt leder möten och workshops. En central uppgift är att motivera och vägleda arbetet för att definiera och enas om krav och processer.

Konsulten förväntas arbeta som resurs hos beställande enhet och utföra följande arbetsuppgifter:

  • Projektledning av ett projekt för att upphandla och implementera en applikation/system för HR-området inom Region Stockholm. 
  • Särskilt ansvar även för IT-kravställning. 
  • Konsulten kommer även fungera som projektledarstöd för införande av on-boarding i Region Stockholm.
Nivå 3
  • Kunskap –  Hög kompetens. Utbildning motsvarande kandidatexamen eller motsvarande kunskap förvärvad genom arbetslivserfarenhet inom området.
  • Erfarenhet –  Nivån uppnås normalt tidigast efter 4–8 års erfarenhet inom området. Är förebild för andra konsulter på lägre nivå. Har kompetensmässigt befunnit sig på nivå 2 under minst 2 år.
  • Ledning  – Tar ansvar för kompetensområdet, kan leda en mindre grupp.
  • Självständighet – Kan arbeta självständigt.
CV enbart på svenska godtas. 

Skallkrav

Minst fem (5) års dokumenterad erfarenhet av upphandlings- och införandeprojekt av applikation/system, inklusive arbete med kravfångst.
Minst tre (3) års erfarenhet av att leda projekt inom offentlig sektor
Minst tre (3) erfarenhet av applikationsförvaltningstjänster
OBLIGATORISKT!!! Som bevis på att ovan krav uppfylls ska konsulten redovisa CV samt fylla i Bilaga 5. ”Kravmatris”.
OBLIGATORISKT!!! Fyll i Bilaga 6. ”Referensbilaga” bifogad i annonsen.
Referensbilagan får vara max en (1) A4-sida. För att det ska anses giltigt ska det tydligt framgå att följande krav uppfylls:

Referensuppdraget ska ha varit ett uppdrag som motsvarar det som efterfrågas Projektledare nivå 3.

Referensuppdragen ska ha pågått under en sammanhängande period om minst sex (6) månader. Referensuppdragen ska ha genomförts inom de senaste tre (3) åren. Ange referensuppdragens startdatum och slutdatum/pågående.

Anbudsgivaren ska ange kontaktuppgifter till referenspersoner för respektive referensuppdrag (Namn, telefonnummer och e-postadress). Anbudsgivaren ansvarar för att meddela angivna referenter att de kan komma att kontaktas.

Börkrav

Mervärde: Erfarenhet av arbete inom Region Stockholms organisation och projektmetodik.
För att konsulten ska erhålla mervärdesavdrag ska den offererade konsulten ha relevant erfarenhet av arbete inom Region Stockholms organisation och projektmetodik. Detta ska framgå i konsultens CV.
Mervärde: Genomförandebeskrivning.
För att konsulten ska erhålla mervärde ska den offererade konsulten lämna en skriftlig Genomförandebeskrivningen som ska innehålla Insikt och förståelse för uppdraget;
Genomförandebeskrivning av vad konsulten anser är viktig framgångsfaktor samt tillvägagångsättet för att kunna leverera i detta uppdrag.

Övriga krav

Personliga egenskaper

Övrig information

Option:
Beställaren option till att förlänga Avtalet helt eller delvis, med maximalt 12 månader. (Vid option gäller konsultens tidigare offererade timpris, dvs ingen möjlighet till indexjustering)

Omfattning:
100%

Uppdragsort:
Konsulten förväntas i huvudsak utföra sitt arbete på plats i Stockholm. I de fall uppdragsgivaren bedömer att distansarbete kan tillämpas, ska parterna kontinuerligt komma överens om villkor och detaljer.

Intervju:
Vid intervjun kommer en förnyad och fördjupad bedömning av individens kompetens och erfarenhet att ske. En uppskattning kommer också att göras av den intervjuade personens förmåga att genomföra uppdraget enligt beställarens önskemål.

Intervjun kommer att bedömas utifrån fem (5) frågor. Bedömd tidsåtgång för detta moment är 30 minuter. Beställaren har reserverat tid Vecka 40 (2025), Dag: 2/10, Tid: 13.00-15.00 för detta ändamål och konsulten ska kunna närvara via Teamslänk.

De personliga egenskaper och kunskaper som erbjuden konsult ska besitta framgår nedan:

Intervjufråga 1:
Analytisk – Kan du beskriva ett projekt där du behövde analysera komplex information för att för att fatta ett beslut?

Intervjufråga 2:
Problemlösare – Berätta om en gång då du stötte på ett oväntat problem under ett projekt. Hur löste du det?

Intervjufråga 3:
Ansvarstagande – Kan du ge ett exempel på när du tog ansvar för ett projekt eller en uppgift som gick utanför din roll?

Intervjufråga 4:
Kommunikativ – Hur säkerställer du att alla intressenter är informerade och engagerade under ett projekt?

Intervjufråga 5:
Pedagogisk – Har du någon erfarenhet av att utbilda eller vägleda andra i nya system eller processer

Övrigt:
Beställaren kommer som ett resultat av denna specifika upphandling att endast anlita en konsult, vilken förväntas uppfylla ställda krav.

Vid anbud behöver ett samarbetsavtal signeras emellan Keyman och offererad konsultbolag. Detta kommer ske digitalt och ni informeras om detta under processen. 

Tilldelningsbeslut kommer efter 2025-10-06

 


(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)

(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)

 

Logga in