Sussa Samverkan söker Projektledare för upphandling och implementering av digital samarbetsarena till Region Sörmland

augusti 7, 2025
Roll Projektledare
Kompetensområde Management
Startdatum 2025-09-01
Slutdatum 2026-10-14
Omfattning 50%
Ort Stockholm
Land Sweden
Sista svarsdatum 2025-08-13 (Offerter kommer att behandlas löpande)
Kontaktperson Nilla Seger (nilla.seger@keyman.se | 070-960 66 30)
Referensnummer #13744
Övergripande uppdragsbeskrivning

Vi söker nu en projektledare till Region Sörmland. Konsulten ska uppnå kompetensnivå 3 i efterfrågad roll, se bilaga ”Kompetensnivåer för konsultuppdrag”.

Sussa samverkan söker en projektledare till projektet Digital samarbetsarena.
Senior konsult sökes med ansvar för upphandling och implementering av en digital samarbetsarena i en komplex miljö där nio regioner samarbetar och där gemensamma förvaltningsobjekt verkar tillsammans med regionerna och leverantörer. 

Sussa samverkan är en kundgrupp bestående av regionerna Blekinge, Dalarna, Gävleborg, Halland, Norrbotten, Sörmland, Västerbotten, Västernorrland och Örebro län. 

För att kunna samarbeta med varandra över regiongränserna men även internt i Sussa samverkan, där vi har gemensamma förvaltningsobjekt och pågående projekt (som alla kallas samverkansområden), behövs ett verktyg där information kan delas med varandra på ett säkert och lättillgängligt sätt. Det verktyg som används idag är inte tillräckligt tillfredsställande och uppfyller inte de behov och krav som Sussa har. Vi vill även sträva efter att få en komplett följsamhet till de rekommendationer som kommer från perspektiven informationssäkerhet och juridik. Därför har Sussa samverkan styrgrupp fattat beslut om att upphandla en ny digital samarbetsarena. 

Projektledaren som vi nu söker ska stötta upphandlande region i upphandlingsarbetet och sedermera leda implementeringen av ny upphandlad digital samarbetsarena för Sussa samverkan. 
Sedvanliga arbetsuppgifter för ett upphandlings- och implementeringsprojekt ingår och med det menar vi att 

–       ta fram projektplan med tydliga målformuleringar och leveranser
–       leda projektet från BP1 till BP8 (i enlighet med PPS) genomförandearbetet tillsammans med allokerade resurser och leverera enligt plan och överlämna till identifierad mottagare
–       bereda och leda möten/workshops samt utföra de administrativa uppgifter som krävs
–       rapportera till ägare och/eller styrgrupp
–       följa processer, modeller och rutiner inom Sussa samverkan

Rollen agerar i en mycket intensiv och komplex kontext och det förutsätts stor dynamik, flexibilitet och ett mycket nära samarbete med projektägaren och de olika samverkansområdena. Stresstålighet och förmåga att hantera många gränsytor och många parallella frågeställningar med ibland kort varsel är en förutsättning.

Skallkrav

Dokumenterad erfarenhet (7-8 år) av projektledning inom offentlig sektor.
Mycket god erfarenhet av upphandlingar och implementation, inkl. datamigrering, av digitala samarbetsverktyg i komplexa organisationer.
God förmåga att leda komplexa projekt där flera intressenter finns.
God förmåga att arbeta mot uppsatta mål med tydligt leveransfokus.
Konsulten skall behärska svenska språket väl i både tal och skrift (minst nivå C).

Börkrav

Kunskap om informationssäkerhet och dataskydd i offentlig sektor.
Erfarenhet av att leda eller medverka i menprövningar eller lämplighets-bedömningar av digitala verktyg, i samverkan mellan flera regioner och offentliga aktörer.
Erfarenhet av förändringsledning, kommunikation och verksamhetsutveckling i komplexa situationer.
Erfarenhet av projektstyrnings-modellen PPS och Officepaketet.
Erfarenhet av att säkerställa teknisk kompatibilitet mellan nytt digitalt verktyg och befintliga IT-miljöer inom regional hälso- och sjukvård.

Övriga krav

Bifoga CV på svenska i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget.
Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback.
Beskriv gärna kort i ”Kommentar” vid de olika kraven hur konsulten uppfyller dessa.
Leverantören intygar att konsult- och ansvarsförsäkring finns som täcker denna typ av uppdrag enligt branschstandard.
Leverantören intygar att erbjuden konsult, person som ingår i bolagets förvaltnings-, lednings- eller kontrollorgan eller person som är behörig att företräda, fatta beslut om eller kontrollera bolaget eller ev. underleverantör inte omfattas av någon av uteslutningsgrunderna i 13 kap. 1§ och 3§ 2 punkten LOU

Personliga egenskaper

Strukturerad

Självgående
Kommunikativ

God samarbetsförmåga

Lösningsorienterad
Analytisk

Övrig information

Option på förlängning längst t.o.m. 2027-11-15

EV. ÖVRIG INFORMATION SOM ÄR VIKTIG FÖR UPPDRAGET: 

Uppdraget är på 50% omfattning, men i dialog med konsulten kan omfattningen komma att utökas upp till 75%. 
Bifoga CV på svenska i Wordformat under fliken Dokument.

OBS! Utvärdering av de personliga egenskaperna kan komma att ske vid en eventuell intervju.
OBS! Konsulten ska ingå i ett team, och det innebär att stor vikt kommer att läggas på personliga egenskaper

 


(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)

(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)

 

Logga in