Erfaren upphandlingskonsult till Haninge kommun

juni 25, 2025
Roll Upphandlare
Kompetensområde Försäljning, inköp, marknadsföring
Startdatum 2025-09-15
Slutdatum 2025-12-15
Omfattning %
Ort Haninge
Land Sweden
Sista svarsdatum 2025-07-01 (Offerter kommer att behandlas löpande)
Kontaktperson Elin Engman (elin.engman@keyman.se | 0730799755)
Referensnummer #13631
Övergripande uppdragsbeskrivning

Vi söker nu en Erfaren upphandlingskonsult till Haninge kommun.

Uppdraget omfattar:
Haninge kommun har ett behov av en erfaren upphandlingskonsult med hög kompetens. Konsulten ska bl.a. ha dokumenterad kompetens inom upphandling av bygg- och fastighetsprojekt samt mark- och anläggningsentreprenader. Uppdraget syftar till att stödja kommunens upphandlingsfunktion med komplexa upphandlingar inom områdena bygg- och fastighet samt mark- och anläggning, administration, IT samt även andra slags upphandlingar som kan bli aktuella. 

Arbetsuppgifterna innebär att konsulten ska genomföra upphandlingar genom hela processen, vilket bland annat innebär att:
·       tillsammans med referensgrupp ta fram ett fullständigt upphandlingsunderlag
·       annonsera upphandling, hantera frågor och svar under anbudstiden
·       utvärdera anbud
·       förhandla med leverantörer
·       ta fram upphandlingsrapport och tilldelningsbeslut
·       teckna avtal
·       finnas tillgänglig för frågor under avtalsspärren samt under avtalstiden
·       avsluta upphandlingen, vilket innebär bland annat efterannonsering, utvärdering av upphandlingens resultat samt framtagning av informationsmaterial för arkivering hos beställaren, i enlighet med de krav som beställaren lyder under

För varje konsult gäller följande krav:
a. Minst 5 års erfarenhet heltid av upphandlingar, bl.a. inom bygg och fastighet samt mark och anläggning. Erfarenheten beskrivs genom anställningar konsulten haft som offentlig upphandlare under de senaste fem (5) åren, med tidsintervall för anställningar.

·       Bifoga punktvis lista med endast de för kravet relevanta anställningar konsulten haft som offentlig upphandlare under de senaste fem (5) åren. (ej CV)
 
b. Gedigen erfarenhet av att hantera komplexa upphandlingar inom den offentliga sektorn. Med komplex upphandling avses att konsulten självständigt handlagt minst 30 upphandlingar över direktupphandlingsgränsen, varav minst 20 varit direktivstyrda upphandlingar. Konsulten ska ha genomfört hela upphandlingsprocessen från behovsanalys till avtalsslut samt även handlagt diarieföring i förekommande fall, kunnat hantera och svara på olika upphandlingsfrågor kopplade till upphandlingarna etc. Av de 30 upphandlingarna ska minst 15 upphandlingar avse bygg- eller anläggningsentreprenad enligt AMA. Upphandlingarna ska ha genomförts under de senaste fem (5) åren. En lista på upphandlingarna ska bifogas.
·       Bifoga punktvis särskild lista endast på kravställda upphandlingar. Beskriv kortfattat samtliga upphandlingars omfattning, tidsperiod samt annan relevant information (upphandlingsförfarande, typ av avtal (t.ex. ramavtal eller kontrakt) samt markera särskilt vilka upphandlingar som varit direktivstyrda. (ej CV)
 
c. God kännedom om Lagen om offentlig upphandling (LOU) genom utbildning. Krav är minst tvåårig inköparutbildning med inslag av offentlig upphandling och LOU, alternativt juristexamen, ekonomexamen eller motsvarande samt genomfört relevanta kurser i offentlig upphandling med utbildning om LOU. Beskriv vilka utbildningar konsulten har som visar kompetens inom LOU.
·       Bifoga punktvis lista med endast de utbildningar som uppfyller krav. (Ej CV)
 
d. Erfarenhet av upphandlingsverktyget TendSign genom att självständigt (i eget namn) ha genomfört minst fem upphandlingar i systemet under de senaste tre åren. Beskrivs med tidsintervall inom vilken upphandling genomförts.
·       Bifoga punktvis lista med endast de upphandlingar konsulten genomfört i TendSign enligt krav. (Ej CV)
 
e. Hög stresstålighet och god samarbetsförmåga genom förmåga att hantera flera parallella upphandlingar. Beskriv två exempel på tidsperioder, under de senaste tre åren, där konsulten genomfört minst tre parallella upphandlingar över direktupphandlingsgränsen och klarat av sina uppdrag inom utsatt tid. Tidsperiod för upphandlingarna ska anges samt även upphandlingarna som genomförts.
·       Bifoga punktvis lista med två tidsperioder enligt krav. (Ej CV)
En upphandlingskonsult efterfrågas med en initial omfattning om 50 % av en heltidstjänst, med möjlighet till utökning upp till 100 % baserat på verksamhetens behov.

Den preliminära avtalstiden är beräknad till perioden 2025-09-15 – 2025-12-15, med möjlighet till justering av startdatum med cirka en månad tidigare eller senare.

Konsulten ska vara på plats i Haninge kommuns lokaler minst två dagar per vecka (tisdagar och torsdagar), med flexibilitet enligt beställarens behov.

Skallkrav

a. Minst 5 års erfarenhet heltid av upphandlingar, bl.a. inom bygg och fastighet samt mark och anläggning. Erfarenheten beskrivs genom anställningar konsulten haft som offentlig upphandlare under de senaste fem (5) åren, med tidsintervall för anställningar.

b. Gedigen erfarenhet av att hantera komplexa upphandlingar inom den offentliga sektorn. Med komplex upphandling avses att konsulten självständigt handlagt minst 30 upphandlingar över direktupphandlingsgränsen, varav minst 20 varit direktivstyrda upphandlingar. Konsulten ska ha genomfört hela upphandlingsprocessen från behovsanalys till avtalsslut samt även handlagt diarieföring i förekommande fall, kunnat hantera och svara på olika upphandlingsfrågor kopplade till upphandlingarna etc. Av de 30 upphandlingarna ska minst 15 upphandlingar avse bygg- eller anläggningsentreprenad enligt AMA. Upphandlingarna ska ha genomförts under de senaste fem (5) åren. En lista på upphandlingarna ska bifogas.
c. God kännedom om Lagen om offentlig upphandling (LOU) genom utbildning. Krav är minst tvåårig inköparutbildning med inslag av offentlig upphandling och LOU, alternativt juristexamen, ekonomexamen eller motsvarande samt genomfört relevanta kurser i offentlig upphandling med utbildning om LOU. Beskriv vilka utbildningar konsulten har som visar kompetens inom LOU.
d. Erfarenhet av upphandlingsverktyget TendSign genom att självständigt (i eget namn) ha genomfört minst fem upphandlingar i systemet under de senaste tre åren. Beskrivs med tidsintervall inom vilken upphandling genomförts.

e. Hög stresstålighet och god samarbetsförmåga genom förmåga att hantera flera parallella upphandlingar. Beskriv två exempel på tidsperioder, under de senaste tre åren, där konsulten genomfört minst tre parallella upphandlingar över direktupphandlingsgränsen och klarat av sina uppdrag inom utsatt tid. Tidsperiod för upphandlingarna ska anges samt även upphandlingarna som genomförts.
Bifoga punktvis lista (ej CV) för ovan ställda krav (a-e) enligt vad som önskas under uppdragsbeskrivningen.

Börkrav

Övriga krav

Klarar en varierande omfattning 50-100% enligt uppdragsbeskrivning
Flexibel start 2025-09-15 med möjlighet till justering av startdatum med cirka en månad tidigare eller senare, enligt uppdragsbeskrivningen
Konsulten ska vara på plats i Haninge kommuns lokaler minst två dagar per vecka (tisdagar och torsdagar), med flexibilitet enligt beställarens behov.
Kontaktuppgifter till referens

Personliga egenskaper

Övrig information

Option på förlängning längst t.o.m. 2026-12-15 (tre månader i taget vid upp till fyra tillfällen).

 


(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)

(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)

 

Logga in